محمودرضا رهبرقاضی؛ زینب ایمانیان مفرد
دوره 7، شماره 2 ، مهر 1396، ، صفحه 116-133
چکیده
تغییر و تکوین هویت ملی به عوامل و زمینههای مختلفی مرتبط میگردد. یکی از متغیرهای مهم و تأثیرگذار بر هویت ملی تکنولوژیهای جدید ارتباطی است. هدف این پژوهش شناخت و تبیین تأثیر فضای مجازی با تأکید بر شبکههای ...
بیشتر
تغییر و تکوین هویت ملی به عوامل و زمینههای مختلفی مرتبط میگردد. یکی از متغیرهای مهم و تأثیرگذار بر هویت ملی تکنولوژیهای جدید ارتباطی است. هدف این پژوهش شناخت و تبیین تأثیر فضای مجازی با تأکید بر شبکههای اجتماعی بر هویت ملی دانشجویان است. نوع تحقیق «بنیادین»، سطح تحقیق «تحلیلی»، رویکرد روش شناختی ابطالگرایی، روش تحقیق «پیمایش» و تکنیک گردآوری اطلاعات «پرسشنامه» است. در این پژوهش با تقسیم شبکههای اجتماعی به مؤلفههایی از قبیل مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی، مدت زمان استفاده روزانه از شبکههای اجتماعی، میزان فعال بودن کاربران شبکههای اجتماعی و میزان واقعی تلقی کردن محتوای شبکههای اجتماعی به بررسی میزان تأثیرگذاری این مؤلفهها بر هویت ملی پرداخته شد. حجم نمونه با استفاده از نرمافزار spss sample power به تعداد 340 نفر تعیین و نمونهها با روش نمونهگیری خوشهای در دانشگاه شیراز انتخاب شدند. نتایج مدل نهایی نشان داد 4 درصد از تغییرات (تقویت یا تضعیف) متغیر هویت ملی تحت تأثیر چهار مؤلفه شبکههای اجتماعی قرار دارد که در این میان متغیرهای "مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی" با ضریب استاندارد (12/0-) و "مدت زمان استفاده روزانه از شبکههای اجتماعی" با ضریب استاندارد (13/0-) تأثیری تضعیفکننده و معنادار بر روی هویت ملی داشتند. نتایج نشان میدهد دو مؤلفه میزان فعال بودن کاربران شبکههای اجتماعی و میزان واقعی تلقی کردن محتوای شبکههای اجتماعی تأثیر معنیداری بر روی هویت ملی نداشتند.